Παρασκευή 3 Φεβρουαρίου 2012

Λίγες ημέρες πριν την Αποκριά! Μια γιορτή με θρησκευτική και λαϊκή σημειολογία

Στην Ορθόδοξη Χριστιανική Εκκλησία, οι τέσσερις εβδομάδες πριν τη Μεγάλη Τεσσαρακοστή είναι η πρώτη περίοδος του Τριωδίου ενώ οι τέσσερις πρώτες Κυριακές του έχουν η κάθε μια τη δική της σημασία. Η πρώτη Κυριακή του Τελώνου και του Φαρισαίου, η δεύτερη του Ασώτου η τρίτη είναι η Κυριακή της Απόκρεω και τελευταία της Τυρινής.
Η Κυριακή της Απόκρεω που είναι αφιερωμένη στο πιο μεγάλο και φοβερό γεγονός, στη μέλλουσα Κρίση, ενώ είναι και η τελευταία ημέρα που επιτρέπεται στους πιστούς να φάνε κρέας ενόψει της πεντηκοστής. Η περίοδος αυτή ωστόσο χρονικά συμπίπτει με τη γιορτή των Μεγάλων Διονυσίων της Ελληνικής αρχαιότητας....
 που ήταν αφιερωμένες στο μυθικό θεό Διόνυσο, θεό του κρασιού και του γλεντιού.
Η Αποκριά έχει ειδωλολατρική προέλευση. Στα γλέντια αυτά και στα ξεφαντώματα, βρίσκονται τα υπολείμματα θρησκευτικών τελετών, που τα πανάρχαια χρόνια οι λαοί διεξήγαγαν, γιορτάζοντας την έναρξη κάθε καινούργιου χρόνου, ή την αρχή μιας νέας εποχής, της άνοιξης, προσδίδοντας ένα μαγικό χαρακτήρα για ευωχία και καλή σοδιά ξεγελώντας τα κακά πνεύματα της φύσης. Τέτοιες τελετές βρίσκουμε στους αρχαίους Έλληνες, με τις οργιαστικές τελετές προς τιμήν του θεού Διονύσου. Βεβαίως πρέπει να αναφέρουμε πως η Εκκλησία καταδίκασε και απέρριψε τις γιορτές του καρναβαλιού με την 6η Οικουμενική Σύνοδο του 692, όμως με μια συνετή στάση ανοχής και αγάπης παρακολούθησε το λαό να το συνδέει, έστω και τυπικά, με το εορτολόγιο της Εκκλησίας, μέσω της εξαγνιστικής Σαρακοστής. Δηλαδή συνδυάζεται το γλέντι ο χορός και το ξεφάντωμα, με την αυστηρή νηστεία και τη λατρεία της Μ. Τεσσαρακοστής, η οποία θα επακολουθήσει.

Δεν υπάρχουν σχόλια: