Την Τρίτη 14 Μαρτίου, στις 11.00 το πρωί, πραγματοποιήθηκε η 6η Ιερατική Σύναξη των Κληρικών της Ιεράς Μητροπόλεως Εδέσσης, Πέλλης και Αλμωπίας για το Εκκλησιαστικό Έτος 2016-2017 στον Ιερό Ναό Αγίων Πάντων Εδέσσης.
Εισηγητής ήταν ο Αιδεσιμολογιώτατος Πρωτοπρεσβύτερος Νικόλαος Λουδοβίκος, Καθηγητής της Ανωτάτης Εκκλησιαστικής Ακαδημίας Θεσσαλονίκης, ο οποίος ομίλησε για το Χριστολογικό δόγμα και την Ανθρωπολογία της Εκκλησίας.
Κατ᾿ αρχήν ο π. Νικόλαος διευκρίνισε την διαφορά μεταξύ φυσικού θελήματος, το οποίο είναι έμφυτο και δεν καταργείται, και του γνωμικού θελήματος του ανθρώπου,....
το οποίο συνδέεται με την ανθρώπινη προαίρεση και μπορεί, όταν συνδέεται με την φιλαυτία, να οδηγήσει στην αμαρτία.
Κατά την Χριστολογία της Εκκλησίας ο Ιησούς Χριστός είναι μοναδικό ον με ένα πρόσωπο και δύο φύσεις. Η ενσάρκωση του Θεού Λόγου δεν έγινε για λόγους εξιλεώσεως του Θεού Πατρός, αλλά προκειμένου να γίνει η επανόρθωση του ανθρωπίνου θελήματος, να αγιασθεί ο άνθρωπος. Σε αντίθεση με τον μονοφυσιτισμό και τον εξ αυτού προερχόμενο μονοθελητισμό η Ορθόδοξη Θεολογία στο πρόσωπο του Χριστού αναγνωρίζει δύο φύσεις και δύο φυσικά θελήματα το θείο και το ανθρώπινο. Ο Χριστός δεν έχει γνωμικό θέλημα. Στο πρόσωπό Του η ανθρώπινη θέληση ανοίγεται τέλεια στην θεία, υπακούει στο θείο θέλημα. Δια του μυστηρίου της ενανθρωπίσεως πραγματοποιήθηκε ο αγιασμός του ανθρωπίνου θελήματος, έτσι ώστε η Ανάσταση να αποτελεί πλέον δικαίωμα της ανθρωπίνης φύσεως.
Κατά την Ορθόδοξη ανθρωπολογία δεν υπάρχει αθέλητη σωτηρία. Το ανθρώπινο θέλημα είναι απαραίτητο και δεν καταργείται, όπως π.χ. στον Βουδισμό. Και ενώ το φυσικό θέλημα δεν καταργείται στην Ορθοδοξία, το γνωμικό θέλημα παιδαγωγείται μέσω της υπακοής. Η χριστιανική υπακοή αποτελεί εκπαίδευση του γνωμικού θελήματος προς το φιλάδελφο και την θεραπεία της φιλαυτίας (βλ. ναρκισσισμού). Αυτός άλλωστε είναι ο σκοπός της πνευματικής καθοδήγησης, το έργο του πνευματικού, στην Ορθόδοξη Εκκλησία.
Ακολούθησε συζήτηση με το ακροατήριο, ενώ στο δεύτερο μέρος της συνάξεως ο Πρωτοσύγκελλος της Ιεράς Μητροπόλεως Αρχιμ. Στέφανος Δέβρελης αναφέρθηκε σε τρέχοντα ποιμαντικά θέματα.
Εισηγητής ήταν ο Αιδεσιμολογιώτατος Πρωτοπρεσβύτερος Νικόλαος Λουδοβίκος, Καθηγητής της Ανωτάτης Εκκλησιαστικής Ακαδημίας Θεσσαλονίκης, ο οποίος ομίλησε για το Χριστολογικό δόγμα και την Ανθρωπολογία της Εκκλησίας.
Κατ᾿ αρχήν ο π. Νικόλαος διευκρίνισε την διαφορά μεταξύ φυσικού θελήματος, το οποίο είναι έμφυτο και δεν καταργείται, και του γνωμικού θελήματος του ανθρώπου,....
το οποίο συνδέεται με την ανθρώπινη προαίρεση και μπορεί, όταν συνδέεται με την φιλαυτία, να οδηγήσει στην αμαρτία.
Κατά την Χριστολογία της Εκκλησίας ο Ιησούς Χριστός είναι μοναδικό ον με ένα πρόσωπο και δύο φύσεις. Η ενσάρκωση του Θεού Λόγου δεν έγινε για λόγους εξιλεώσεως του Θεού Πατρός, αλλά προκειμένου να γίνει η επανόρθωση του ανθρωπίνου θελήματος, να αγιασθεί ο άνθρωπος. Σε αντίθεση με τον μονοφυσιτισμό και τον εξ αυτού προερχόμενο μονοθελητισμό η Ορθόδοξη Θεολογία στο πρόσωπο του Χριστού αναγνωρίζει δύο φύσεις και δύο φυσικά θελήματα το θείο και το ανθρώπινο. Ο Χριστός δεν έχει γνωμικό θέλημα. Στο πρόσωπό Του η ανθρώπινη θέληση ανοίγεται τέλεια στην θεία, υπακούει στο θείο θέλημα. Δια του μυστηρίου της ενανθρωπίσεως πραγματοποιήθηκε ο αγιασμός του ανθρωπίνου θελήματος, έτσι ώστε η Ανάσταση να αποτελεί πλέον δικαίωμα της ανθρωπίνης φύσεως.
Κατά την Ορθόδοξη ανθρωπολογία δεν υπάρχει αθέλητη σωτηρία. Το ανθρώπινο θέλημα είναι απαραίτητο και δεν καταργείται, όπως π.χ. στον Βουδισμό. Και ενώ το φυσικό θέλημα δεν καταργείται στην Ορθοδοξία, το γνωμικό θέλημα παιδαγωγείται μέσω της υπακοής. Η χριστιανική υπακοή αποτελεί εκπαίδευση του γνωμικού θελήματος προς το φιλάδελφο και την θεραπεία της φιλαυτίας (βλ. ναρκισσισμού). Αυτός άλλωστε είναι ο σκοπός της πνευματικής καθοδήγησης, το έργο του πνευματικού, στην Ορθόδοξη Εκκλησία.
Ακολούθησε συζήτηση με το ακροατήριο, ενώ στο δεύτερο μέρος της συνάξεως ο Πρωτοσύγκελλος της Ιεράς Μητροπόλεως Αρχιμ. Στέφανος Δέβρελης αναφέρθηκε σε τρέχοντα ποιμαντικά θέματα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου